Woningbouwcorporaties

Sinds de woningcorporaties zijn geprivatiseerd (alle door de huurders gebouwde woningen gratis overgedragen aan bedrijven die er nu winst op maken) gaat het niet geweldig met de sociale huurwoningen.

Het onderhoud heeft geen prioriteit meer want aan sociale huurwoningen verdienen deze bedrijven niet veel. Dat is te zien op de Molenberg.

Zaterdag was ik bij een mevrouw op het Alberdingk Thijmplein.  Het was er echt koud, de muren voelden klam. Niet geisoleerd. Mevrouw moest rolgordijnen en overgordijnen dichthouden vanwege de tocht. Ze zat dus maar hele dagen in de keuken, daar was het iets warmer.

Mevrouw was herstellende van een dubbele longontsteking. Ze zat naast de open geiser.

Onvoorstelbaar dat in ons land mensen zo wonen. Onvoorstelbaar dat met de kennis die we nu hebben en al het geroep om maatregelen voor het milieu, dit gewoon mag. En onvoorstelbaar dat deze mevrouw geen indicatie kan krijgen voor een andere, gezondere woning. “Aan indicaties doen we niet meer mevrouw”. U moet u in laten schrijven als woningzoekende en het bonnetje uit het krantje Wonen invullen als u een leuke woning ziet.

Drie jaar geleden schreef ik me in voor een andere woning. Drie jaar vul ik bonnetjes in. Als er tenminste een geschikte woning in het krantje staat, een gezinswoning. Drie jaar lang wil ik graag van de Molenberg naar Heerlerbaan verhuizen. Terwijl we langs de deuren gingen voor de acties tegen Wonen Zuid,  hoorde ik soortgelijke verhalen van veel mensen, ik ben niet de enige die wacht. Maar die gedachte troost niet.

Er worden afspraken gemaakt, vanwege de krimp, dat een bepaald percentage huizen gaat worden afgebroken. Her en der zijn ze al begonnen. Flats op de Passart, flats aan de Govert Flinck, etc. De mensen die daar wonen krijgen voorrang bij het herhuisvesten. Logisch natuurlijk.

Woningcorporaties kunnen geen winst maken op sociale huurwoningen, maar moeten toch de winstbelasting en de wijkenheffing betalen. In de wet staat nota bene dat woningcorporaties in de wet verankerde niet-winst beogende instellingen zijn (http://www.sp.nl/wonen/nieuwsberichten/7284/100120-jansen_debat_over_afbrokkelen_woningcorporatiebestel.html). Ergens zit er iets goed scheef (en dan bedoel ik niet de verzakte huizen op de Molenberg).

Laatst was ik, in mijn regio-vertegenwoordiger-functie, mee met de SP Landgraaf. Ze hielden een enquete in Achter de Haessen in Landgraaf. Want daar werd ook gesloopt, vanwege de krimp. Als Molenberger vond ik het moeilijk te geloven dat zulke woningen werden gesloopt. Ik zou er graag gaan wonen.

Natuurlijk vergt de krimp een goede aanpak, liefst samen met de collega Parkstadgemeenten, maar ik vraag me er wel een en ander bij af.

Kijk eens rond op Vrieheide. Een aantal jaar geleden de huurhuizen verkocht aan de huurders. Mensen kregen net hun hypotheek rond en kunnen nu het onderhoud niet betalen. Het onderpand van hun hypotheek verkrot onder hun voeten. Nu verkoopt Wonen Zuid woningen op de Molenberg aan de huurders. Weer zonder voorwaarden.

Was het nou niet mogelijk geweest om een dwingende voorwaarde op te stellen dat kopers aangesloten moeten zijn bij een vereniging van eigenaren? Dan konden ze misschien samen het onderhoud laten uitvoeren. Dan werden ze gedwongen onder ogen te zien dat, ook al krijg je een hypotheek, echt veroorloven kun je je een huis pas als je het ook kunt onderhouden.

Ooit hebben we woningstichtingen opgericht om de huurders inspraak te geven en om iedereen te verzekeren van een fatsoenlijk dak boven het hoofd. Moeten we misschien weer woningstichtingen oprichten?

1 reactie

Opgeslagen onder Heerlen, Irma, Nederland

Een Reactie op “Woningbouwcorporaties

  1. Pingback: Kandidaten Molenberg « Irma Koopman Blog

Geef een reactie

