Mijn Heerlen

Geboren en getogen in Almelo ben ik, na vele andere woonplaatsen in het hele land, in Heerlen terecht gekomen. Hier voel ik me thuis, op mijn gemak. Wellicht komt dat door de parallelen tussen Heerlen en Almelo.

 Almelo werd pas een industriestad door de textielfabrieken die zich er vestigden. Iedereen kende de families Van Heek en Ten Cate die half Twente bezaten. Vrijwel iedereen die we kenden werkte in de textiel. Sommigen op kantoor, anderen als scheerder of wever. Van de ongezonde omstandigheden werden veel mensen ziek (stoflongen). Men kocht zijn etenswaren in de fabriekswinkel, men ging naar de Ambachts- en Textielschool, men had ziekenfonds, kreeg kolen, kortom, alles werd verzorgd door (en was in handen van) de textielbaronnen en de Koninklijke Stoomweverij.

 In Heerlen werkte men in of rond de mijnen. Vrijwel iedereen heeft hier wel banden met de mijnen in de omgeving, dat merkte ik met name tijdens de Koempelacties. Ik ben in de schacht geweest, heb rondgekeken in het Mijnmuseum in Heerlen. De medewerkers aan de Koempelactie waren ook mijnwerker geweest, hoewel geweest, mijnwerker of koempel ben je voor het leven. Ze hebben me veel laten zien en horen over het leven van toen. Het werd voor de koempels ook bepaald door de mijnbazen en de Staatsmijnen.

 De overeenkomsten zijn opvallend. Misschien voel ik me daarom zo thuis in Zuid Limburg. Ik herken zaken. Als ik, als SP-actieveling, langs de deuren ga en ik hoor mensen verzuchten dat ze soms wilden dat de mijntijd terug was, dan verbaasde mij dat eerst.

In die tijd was het immers een stuk slechter voor de mensen, zeker voor de arbeiders. Maar als mensen dan uitleggen dat ze toen tenminste verzorgd werden, zekerheid hadden, dan snap je het. Ze hadden weliswaar niet veel, maar ze hoefden ook geen moeilijke keuzes te maken. Onze vrije markt is bedoeld om mensen keuzevrijheid te geven en door vraag en aanbod de prijzen te verlagen. Maar het uiteindelijke effect is natuurlijk dat mensen bedolven worden onder de moeilijke keuzes die ze moeten maken, door de bomen het bos niet meer zien en stukken duurder uit zijn. De kans dat ze bedonderd worden is groter dan ooit. Het leven is een stuk riskanter geworden en veel mensen kunnen zich stukken moeilijker staande houden.

 Inmiddels verbaasd mij het verlangen naar de mijntijd niet meer, ook ik zou wel eens willen ervaren hoe het is als je helemaal verzorgd wordt, ook al heb je dan zelf weinig te vertellen. Net als je soms met enige jalousie kunt kijken naar een kindje dat in een wagentje ligt te slapen. Dat wil ik ook wel eens.

Maar uiteindelijk ben ik toch een te zelfstandige geest. Ik had niet kunnen accepteren dat mijn toekomst al vastlag op het moment van mijn geboorte. Ik ben blij dat mensen uit iedere klasse de mogelijkheid hebben hun leven naar beste weten en vermogen in te richten. Natuurlijk heeft niet iedereen het talent om arts of advocaat worden, er zullen altijd arbeiders, ambachtsmensen en laaggeschoolden blijven. Dat is maar goed ook, ons land heeft die mensen hard nodig.

 Samen moeten we er voor zorgen dat die kansen er blijven. Dat mensen nooit weer afhankelijk worden van de grootgeldbezitters. Dat mensen een keuze kunnen maken wat ze met hun talenten doen. De een wordt rechter, de ander loodgieter. Beiden even noodzakelijk.

Met zijn allen kunnen we zorgen dat de onderwijskansen voor iedereen gelijk zijn en dat het sociale vangnet er ook voor iedereen blijft. De sociale zekerheid wordt steeds meer afgebroken (zelfs van de AOW willen ze de A van Algemeen afhalen en de uitkering koppelen aan werkverleden). Steeds korter recht op WW. Steeds minder recht op studiefinanciering. Heel langzaam gaan we terug naar de tijd van net na de door onze premier zo geliefde V.O.C., de tijd van de grootgrondbezitters. Die achteruitgang kunnen we tegenhouden, maar daarvoor moeten we wel solidair zijn met elkaar. Mensen zijn sociale dieren, we hebben elkaar nodig! Samen staan we ijzersterk!

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Heerlen, Irma, Leuke dingen

Geef een reactie

