Wat een week!

Een enerverende week in politiek Nederland. Na de, toch wel, schokkende uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen vertrok eerst Agnes Kant als fractievoorzitter en kort daarna trad Emile Roemer aan als nieuwe fractievoorzitter van de SP. Vervolgens kondigden zowel Camiel Eurlings als Wouter Bos hun vertrek uit de politiek aan. De opgegeven reden is dat ze meer tijd aan hun priveleven willen besteden. Balkenende heeft daar helaas geen behoefte aan en onze eigenwijze Zeeuw blijft gewoon zitten en wil weer minister-president worden. Maar Nederland is hem zat. Wilders heeft een abjecte toespraak gehouden in het Verenigd Koninkrijk, die erg schadelijk is voor Nederland. Hij is gemeenteraadslid in Den Haag geworden. Daarna is hij, met 8 man bewaking, een weekendje naar Duitsland en is daar onwel geworden. Dat heeft mensen toch aan het denken gezet. Wat is de PVV zonder Wilders? Kwetsbaar.

En wat voor invloed heeft dit alles op de peilingen?

Het CDA daalt in de peilingen, de PVV ook. De PvdA lijkt, net als 4 jaar geleden (stonden ooit op 60 zetels), een grote klapper te gaan maken. Blijkbaar hadden mensen ook weinig vertrouwen in Wouter Bos, ondanks dat de PvdA hem tot de held had gemaakt die Nederlandse banken had gered. Vele miljoenen Nederlands belastinggeld heeft Bos aangewend om de banken te redden, om deze banken vervolgens gewoon terug te geven aan de mensen die ze failliet hadden laten gaan. Die mensen vonden van zichzelf dat ze dat zo knap gedaan hadden dat ze zichzelf binnen 1 jaar alweer miljoenen aan bonussen toebedeelden. Vervolgens moeten wij, wij allemaal, de crisiskosten gaan betalen.

De PvdA stond er dus, begrijpelijk, niet goed voor. Maar wat doet die partij vervolgens? Wouter gaat weg, wordt vervangen door Cohen en het werkt !?!?!! Niet te geloven! De partij is dezelfde, ze vinden Wouter nog steeds een held, ze zijn nog steeds voor marktwerking en verkwanselen van alles wat ooit van ons allemaal was, privatiseren werkelijk alles. Maar doordat er een nieuw gezicht staat die dat zegt vinden veel mensen het ineens weer de beste partij.

De PvdA staat weer als grootste partij in de peiling, niet dankzij een wijziging van politieke opvattingen, niet vanwege een draai naar links, niet vanwege het weer teruggeven van sociale zekerheid, nee, puur vanwege een andere kop, die dezelfde rechtse shit verkondigd.

7 reacties

Opgeslagen onder De wereld, Nederland

7 Reacties op “Wat een week!

  1. Goed stukje. Maar wat ik mij wel afvraag welke redenen jij ziet voor de slechte gemeenteraadsverkiezingen en slechte peilingen van de SP. Enige zelfkritiek is volgens mij wel op zijn plaats. Ik heb er wel een mening over, maar ik zit niet in de SP maar kijk vanaf de buitenkant.

    • Tja Egbert, afgelopen zaterdag hebben we op de partijraad alles proberen te evalueren. Sommige afdelingen hebben winst gehaald doordat ze net de juiste, aansprekende actie hadden. Andere hebben op een verkeerde actie gegokt. Gemeentepolitiek is iets heel anders dan landelijke politiek. Landelijk is de trend duidelijk anti-links, dat is trouwens in Europa zo. Maar in Frankrijk slaat het alweer om. Dus het komt wel weer goed. Wij moeten het vertrouwen terugwinnen door meer de straat op te gaan en met mensen te praten.

  2. De landelijke trend is volgens mij duidelijk zichtbaar bij lokale verkiezingen. SP heeft in meer gemeentes mee gedaan en toch minder zetels gehaald. Dat zegt genoeg. In R’dam heeft men net als landelijk geroepen wij zijn klaar om de stad te besturen. Volgens mij willen SP stemmers horen, dit is niet goed en dat is niet goed en wij zijn voor dit en voor dat. Zodra je gaat roepen wij willen besturen dan weet ieder Nederlander je gaat compromissen sluiten. 4 jaar geleden hebben jullie in Heerlen toch ook niet wij willen besturen als centraal thema gebruikt. Als je opeens de grootste wordt dan moet je wel en dan is je beleid na 4 jaar ook inzet dat begrijp ik. Maar veel SP stemmers zijn ooit door de SP aangetrokken met de leus Stem Tegen Stem SP. Tegen de sociale afbraak, tegen bevoordeling van de werkgevers en de rijken, tegen deelname aan Irak en Afganistan, tegen de JSF.

    Dat heb ik teveel gemist.

    • Ik kan niks anders zeggen dan dat ik het met je eens ben Egbert. We moeten volgens mij meer mensen laten zien dat we tegen de nieuwe ontwikkelingen (marktwerking, privatisering, illegale oorlogen, etc.) zijn EN een alternatief geven.
      Mensen willen niet alleen horen waar je tegen bent, maar ook hoe dan wel.

      Wat de thema’s 4 jaar geleden in de Heerlense campagne betreft, dat is wel grappig. Ik heb die postertjes net vorige week gezien. Tegen megalomane bouw in het centrum en tegen oude machtspolitiek. We hebben dan ook 9 van de 11 zetels weten te behouden ondanks de opkomst van D66 en ander rechts😉

  3. Zeker voor AOW en Pensioen op 65 jaar, voor onverkort handhaven van wet minimumloon, voor een fatsoenlijke ontslagbescherming, voor voldoende postkantoren, voor investeren in duurzaamheid en milieu. Maar waar je voor bent is ook gelijk het spiegelbeeld van waar je tegen bent. Soms kiest je voor profilering over de tegenkant en soms over waar je voor bent.

    Ik weet dat jullie het goed gedaan hebben in Heerlen, ik volg dat heus al was het alleen maar vanwege mijn college Ron Meyer.

    • Nog steeds is het mij niet duidelijk waarom die pensioenleeftijd omhoog moet. Dat men massaal trapt in de leugen: “we worden nu eenmaal ouder”, verbaasde mij. Ik heb bij mijn vader gezien hoe dat is als je 65 bent.

      Mocht Nederland er in slagen iedereen die nog geen 65 is aan het werk te krijgen, dan kunnen we eens verder kijken over vrijwillig doorwerken. Maar er mag nooit een AOW-korting worden toegepast op mensen die er bv. 50 jaar hard werken op hebben zitten. Dat is nl. geen kwestie van eigen keuze, die zijn kapotgewerkt!

      Zoals ik al eerder stelde is het imago van tegenpartij natuurlijk gewoon een woordspel. Je bent tegen bezuinigingen in het onderwijs, of ben je voor goed onderwijs? Kwestie van hoe je het zegt. De SP staat bekend als tegenpartij en andere partijen gebruiken dat om te beweren dat we geen compromissen kunnen maken en niets willen toegeven. Maar we hebben nog nooit de kans gehad! Ik hoop dat we van de kiezer op 9 juni de kans krijgen. Alleen met een stem op de SP blijft de PvdA (een beetje) links. Zonder de SP is een stem op Cohen een stem op het CDA.

  4. Een grote SP trekt het politieke spelveld naar links. Maar mijn stelling is vooral niet roepen dat je wilt regeren, vooral roepen daar zijn we tegen en daar zijn we voor. Emile deed het goed op RTL, 10 miljard bezuinigen en de rest halen de Rijken.
    “Je kunt daarbij denken aan een extra belastingschijf, het eigenwoningforfait en de hypotheekrenteaftrek”, aldus Roemer.

Geef een reactie

