Thuishulp

Mijn hulp is gevallen, haar ene pols gebroken en haar andere pols heeft een vreemde bobbel.

Marijke is 60 jaar. Haar man is ziek en zij verzorgt hem, ze is dus mantelzorger. Ze heeft jarenlang als directiesecretaresse bij DSM gewerkt. In verband met de crisis, inkrimping en andere bezuinigingen (ondanks megaopbrengsten DSM) werd ze ontslagen. Kans op een nieuwe baan is er amper en vanwege haar mantelzorg kon ze slechts 20 uur werken.

Gedeeltelijk heeft ze recht op WW en verder werd ze gedwongen maar in de thuiszorg te gaan werken. Nu werkte ze 20 uur per week voor de thuiszorgorganisatie en de rest van de tijd thuis, haar man verzorgen. Dat is een zwaar bestaan voor een vrouw van 60 die nooit zwaar lichamelijk werk heeft gedaan. Thuishulp is tegenwoordig zwaar lichamelijk werk. Eerder werden schoonmaakwerkzaamheden nog wel onderbroken door zorgtaken of sociale taken, tegenwoordig is dat streng gescheiden en moet ze in de 3 uur die ze heeft, een heel huis schoonhouden.

Marijke is dan ook gevallen. Van een trapje bij het ramen wassen.

Geen nood voor mij, de thuiszorgorganisatie stuurde 2 weken later een vervangster. Een leuk jong meisje, Jenny. Ze ging vrolijk aan de strijk en we babbelden een beetje. Ze blijkt studente te zijn, HBO juridisch. Ze werkt in de thuiszorg, ongeveer 14 uur per week, om haar studieschuld zo laag mogelijk te houden en ook nog eens iets leuks te kunnen doen. Wanneer de basisbeurs geschrapt gaat worden zal ze meer moeten gaan werken, niet om leuke dingen te betalen, maar simpelweg om te overleven. Dat zal waarschijnlijk ten koste gaan van haar studie, maar het is gelukkig nog niet zover.

Jenny weet niks of weinig van politiek, het boeit haar ook niet. Toch vraagt ze ernaar als ze mijn boekenkast ziet. Tegenstemmen en Van Drees tot Bos zetten mij gelijk in een linkse hoek. De magneettomaatjes op de koelkast maken het duidelijk. Jenny weet niet veel van politiek, maar ze weet wel dat ze geen D66 moet stemmen, die zijn immers voor de afschaffing van de basisbeurs. Ik vertel haar gauw welke partijen dat nog meer willen.

Terwijl Jenny verder werkt en de achterstand van 2 weken zonder hulp wegwerkt, belt de thuiszorg. Marijke komt waarschijnlijk niet meer terug want wanneer haar contract verlengt moet worden (1 mei) zal ze nog ziek zijn, dus verlengen ze het niet. Ik vertel dat Marijke de beste hulp is die ik ooit van ze heb gehad, ja dat weten ze wel, maar ja, Marijke is ziek. Misschien kan ze weer terugkomen als haar polsen beter zijn. Voorlopig krijg ik weer een andere hulp.

Soms vraag ik me af of die mensen daar in Den Haag die de regeltjes bedenken dit soort zaken ooit meemaken. Zien ze dan niet dat het gewoon niet klopt hoe er met deze mensen wordt omgegaan? Zien ze dan niet dat dingen anders moeten in dit land? Of zijn ze te druk met bedenken dat mensen als Marijke best tot hun 67ste (!) kunnen doorwerken zodat de rijken van Nederland hun hypotheekrenteaftrek kunnen behouden? Want bezuinigen dat moeten “we”, maar natuurlijk niet op dure straaljagers, hypotheken, aftrekposten van grootgrondbezitters en enorme bedrijven. Bezuinigen moeten we over de rug van mensen zoals Marijke en Jenny.

Beterschap Marijke en succes met stemmen Jenny!

3 reacties

Opgeslagen onder Irma, Nederland

3 Reacties op “Thuishulp

  1. Sjarel Peer

    Ik hoop dat de gewonen man/vrouw nu eens (op tijd) wakker worden en inzien dat de adel/regenten van toen nog steeds bestaat, alleen verpakt in andere uiterlijkheden, zoals een geblondeerd koppie enz.

    Hoop dat je beregoede kijk mensen wakker maakt.

  2. Een hele goede blog over de prioriteiten van de overheid. De vraag is alleen waar verandering vandaan moet komen en dat is denk ik niet vanuit de overheid. Dit soort regeltjes bedenken en uitvoeren is waar ministers baat bij hebben. Ze houden het systeem en de orde zoals die is in stand en daar worden ze voor betaald. De enigen die er wat aan kunnen doen zijn mensen als Marije en Jennie. Door zich aan te sluiten bij de stakende schoonmakers en demonstrerende studenten en elkaar te steunen in een gezamelijke strijd tegen de bezuinigingen op ‘sociale’ voorzieningen.

    • Hoi Hella, leuk dat je ook eens bij mij bent komen kijken.
      Dat de overheid hier helemaal niks mee kan of wil ben ik niet helemaal met je eens. Met de juiste volksvertegenwoordigers kan dat wel!
      Maar natuurlijk ben ik roerend met je eens dat mensen zich moeten organiseren en in opstand moeten komen. Bij de schoonmaakacties was ik al lang geleden betrokken en de studenten steun ik natuurlijk ook. Voor de AOW ben ik de straat op gegaan (Eindhoven) en ga zo maar door.

      Maar zolang de meerderheid van de stemmers op CDA en nog rechtser blijft stemmen (of de rest gewoon niet meer gaat stemmen) blijft het steeds slechter worden voor de meerderheid in ons land.

Geef een reactie

