Cameraveiligheid in Heerlen

Toen ik, 18 jaar geleden, zwanger was van mijn eerste kind heb ik een mooie, stevige Gazelle omafiets met kinderzitje aangeschaft. Vele kilometers hebben we er samen op gereden. Naar opa en oma, naar mijn werk, naar de kinderboerderij en later, met broertje en zusje voor- en achterop en oudste op zijn stoere (Spiderman) fietsje naast me naar school.

De laatste jaren gebruikte mijn oudste die fiets zelf. Zes jaar lang naar middelbare scholen in Heerlen en natuurlijk naar het centrum. Sinds kort werkt hij in het centrum, in een horecakeuken. Hij werkt dus van ongeveer half 5 tot een uur of 11 ’s avonds. Al die tijd is het goed gegaan, maar afgelopen donderdag nacht belde hij me op: “Mama, mijn fiets is weg, ik loop al een uur te zoeken”. Hij weet hoe erg ik het vind.

De fiets stond naast het Glaspaleis, in het rek, daar zet hij zijn fiets altijd, want daar staan beveiligingscamera’s. Hij dacht dat het daar dus veilig was. Bovendien was de Bongerd afgezet met hekken in verband met de voetbal. Er was dus vast extra bewaking, zo dacht hij.

Vrijdag heb ik aangifte gedaan bij de politie. Emotioneel moment. De fiets, ooit gekocht bij een verre neef (H. Koopman, rijwielhandel te Almelo) heb ik netjes beschreven en de agente tikte keurig een rapport. Ze gaf me een kaartje mee voor de RD4 gevonden-fiets-kijk-dag en vertelde me er gelijk bij dat je daar ook fietsen kunt kopen.

Al met al niet erg bemoedigend. Ze keek me een beetje meewarrig aan en giechelde zelfs toen ik vertelde dat mijn zoon dacht dat ze, via het terugkijken van de camerabeelden, de dader zo konden oppakken. De dader moet immers behoorlijk tekeer zijn gegaan om het zogenaamde veiligheidsslot open te krijgen. Dat moet toch te zien zijn? Maar de politie in Heerlen heeft geen tijd voor zulke onbenulligheden als een gestolen fiets. Hoeveel sentimentele waarde dan ook.

En wij? Wij zullen “gewoon” ergens een andere fiets vandaan moeten toveren. Niet moeilijk te raden wie dat moet betalen. Zoonlief heeft een wijze les geleerd: de veiligheid wordt echt niet beter door die camera’s overal, maar geeft slechts de illusie dat het veiliger is.

PS Mocht u de fiets tegenkomen, het plaatje van H. Koopman zit er nog op, laat het me dan weten!

4 reacties

Opgeslagen onder Heerlen, Irma, Nederland

4 Reacties op “Cameraveiligheid in Heerlen

  1. Het gemak waarmee zaken worden afgedaan omdat het (emotionele) waarde betreft en derhalve tijdrovende werkzaamheden zouden zijn, is absurd. Het politie corps is ook een service orgaan waarbij de band met de burger bijdraagt tot verdraagzaamheid, eerlijkheid en bovenal veiligheid. Een onderdeel van onze normen en waarden die we vanuit onze opvoeding hebben meegekregen die wij nu als sneeuw voor de zon zien verdwijnen. Het wordt onze strot ingedrukt, ga maar naar de gevonden-fiets-kijk-dag, daar kan je wel een andere kopen. Jah, of het geld op de rug groeit of dat we ergens een stapeltje bankbiljetten hebben liggen. Nee, fatsoen is ver te zoeken, zeker als he gaat over eigendommen van mensen die zuinig zijn op hun gespaard voorwerp. Misschien een track-and-trace systeem mits dat systeem niet gehackt wordt. Sterkte !!

  2. Gerard

    Dit typeert nu “prachtig” wat er mis is in ons landje: alleen aandacht voor de grote zaken, vergetend dat die onverlaat op z’n 18e natuurlijk denkt: Hé, die fiets ging toen zo makkelijk, nu maar eens een auto proberen. Enzovoorts, enzovoorts.
    Als deze nu gepakt wordt door de camerabeelden is de kans groot dat ie het nooit meer doet. Maar ja, dit scoort natuurlijk niet in je organisatie!

  3. De camera’s sind toch veur ozze veiligheid, wah !

    http://www.irri.nl/cms/index.php?id=139

  4. Frank

    Dag Irma, das mooi klote dat ze jouw fiets gepikt hebben zeker omdat je hem al zo lang hebt.
    Ook zo als Gerard al schreef er is géén aandacht van de politie voor dit soort kleine criminaliteit die voor de burger veel overlast veroorzaakt.
    Als de politie haar prioriteiten nu eens verlegd van de grote zaken naar dit soort kleine criminaliteit zou ze een hoop goodwill onder de bevolking kweken waardoor zij makkelijker info krijgen om grote zaken op te lossen.

Geef een reactie

