Sloop Nomaden

Zoals ik al eens eerder schreef woon ik al 9 jaar in een sloopwoning.

Vanwege mijn scheiding kreeg ik, met urgentie, deze woning toegewezen. Als ik de woning weigerde kwam ik onderaan de wachtlijst van ongeveer 3 jaar. Dus de kinderen en ik trokken per 1 januari 2001 in de onderkomen woning op de Molenberg.

Wonen Zuid liet me een sloopverklaring tekenen. Ik mag doen wat ik wil met het huis, maar wanneer het gesloopt wordt krijg ik geen vergoeding voor dure vloeren, dakkapellen en dergelijke. Geen probleem dacht ik, binnen 2 jaar sloop, een verhuisvergoeding en bemiddeling van de woningbouwvereniging naar een woning van mijn keuze. Ik smeerde dus wat latex op alle muren, legde het goedkoopste zeil en vloerbedekking wat er bestaat en ging er wonen. Twee jaar is te overkomen.

Inmiddels zijn we dus 9 jaar verder. Ik woon nog steeds in de sloopwoning en Wonen Zuid kan nog steeds niet zeggen wat ze nu met de woning gaan doen. De rest van de wijk is opgenomen in een renovatieplan, maar dit huis niet. Dat wil zeggen dat er de eerste 8 jaar (!!) niets aan de woning zal worden gedaan. Net zoals vorig jaar zegt Wonen Zuid dat ze eind dit jaar zekerheid geven wat ze met de woning gaan doen. Slopen of een renovatieplan maken. Sinds ruim 3 jaar sta ik ook ingeschreven als woningzoekende bij Weller.

Geloven doen we er allang niet meer in. Ondertussen gaat de buurt er niet op vooruit. Er komen steeds meer gezinnen wonen die tot diep in de nacht keiharde muziek draaien en op straat zitten op hun kratje bier. We zijn dus al een lange tijd op zoek naar een andere woning. Dat schiet echter niet op. We staan ingeschreven bij verschillende woningbouwverenigingen, maar sinds de privatiseringen hebben gemeenten er niets meer over te zeggen. Het toewijzingsbeleid is dan ook niet erg eerlijk.

Bovendien stellen ze allerlei eisen aan leeftijd, inkomen, gezinssamenstelling en dergelijke. Vanwege de krimp en de sloop van veel flatjes en verouderde sociale huurwoningen, krijgen die bewoners voorrang bij de herhuisversting. Niet meer dan logisch. Maar als er zoveel woningen worden gesloopt dat het voor bijstandsgerechtigden of bejaarden steeds moeilijker is om een fatsoenlijke woning te krijgen, klopt die sloop dan wel? Wanneer de wachtlijsten toenemen, wordt er dan niet gewoon teveel gesloopt? Wonen we straks in Nederland ook in Trailer Parcs?

 

Ondertussen zoeken we ook al buiten de gemeente Heerlen. Landgraaf is ook gezellig en de kinderen hebben er op school gezeten, zitten er op voetbal en ik winkel er al meestal. Woningbouwvereniging Hestia is vernoemd naar de Griekse godin van Hart en Huis. Dus nam ik 4 “opties” (a 5 euro) bij Hestia. Wachttijd voor een eengezinswoning is ongeveer 10 jaar! Bovendien stelt Hestia behoorlijke inkomenseisen en zullen ze geen woning toewijzen waarvoor de huurder meer dan 200 euro huurtoeslag nodig heeft. Ik heb het eens nagekeken, maar dat soort inkomenspolitiek heeft behoorlijke consequenties. Een vrouw met een AOW en een klein pensioentje kan niet uit haar eengezinswoning weg om naar een bejaardenwoning te gaan.Voor een bejaardenwoning heeft ze namelijk al heel snel meer dan 200 euro huurtoeslag nodig. Ook ik heb, voor mijn sloopwoning op de Molenberg met een jaarlijks oplopende huur van E 445,35 al een huurtoeslag van E 212,-.

Het is begrijpelijk dat woningbouwverenigingen mensen niet in de allerduurste huurwoningen zetten, zodat ze maximale huurtoeslag nodig hebben. Maar om het woningtoewijzingsbeleid zo te maken dat veel mensen geen schijn van kans meer hebben op een redelijke huurwoning lijkt me nou ook weer niet de bedoeling. De huurtoeslagen en de grenzen daaraan worden toch vastgesteld door de regering?

Wanneer ik kijk op de site van Hestia (http://www.hestiagroep.nl/) en zoek naar een woning die ik, qua prijs, zou kunnen huren, dan voldoe ik weer niet aan de inkomenseisen. De woningen waar ik voor in aanmerking kom zijn van dezelfde leeftijd, hetzelfde onderhoud en met dezelfde onzekerheid waar ik nu woon. De 3 snelle aanbiedingen die ze hebben zijn 2 parkeerplaatsen en een 1-kamerappartement.

We zitten dus vast op de Molenberg, of we kunnen verhuizen naar de volgende sloopwoning, en de volgende sloopwoning, etc. In de Randstad is dat al tijden bezig en daar hebben ze een mooie term voor: sloop nomaden.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Heerlen, Irma, Nederland

Geef een reactie

