Modern Openbaar Vervoer

Zondagochtend 10 over 8 sta ik met een flinke groep mensen op het station De Kissel in Heerlen. Ik ben op weg naar Amersfoort, de ROOD kick-off om te vertellen wat het feit dat MBO-ers geen OV-kaart krijgen heeft gehad op ons gezin. Een van mijn kinderen krijgt geen OV-kaart omdat hij ‘slechts’ een MBO-opleiding doet en nog geen 18 is. Mijn andere 2 kinderen krijgen de kaart wel omdat ze HBO doen. De overheid vindt mijn kind niet de moeite waard om in te investeren, terwijl ik de kinderen altijd heb voorgehouden dat iedereen zijn talent heeft, de een op school, de ander op sociaal gebied, of sportief, of weer ergens anders. Zolang je maar je best doet enz., iedereen kent die praatjes. De overheid heeft zelfs een campagne om toe te lichten dat VMBO-ers de moeite waard zijn, maar ze laten het zelf niet zien in daden! ROOD voert daar campagne voor en ik steun ze uiteraard!

Kort voordat onze trein zou moeten aankomen komt er een trein uit de andere richting. Dat wil zeggen vertraging want het is een enkel spoor richting Landgraaf, Kerkrade, enz. Er wordt omgeroepen dat onze trein over 5 minuten zal aankomen. We wachten dus met zijn allen, mopperen wat tegen elkaar, vertellen elkaar waar we naar toe gaan, enz. Een groep wil naar het bloemencorso in Zundert (Brabant), een gezin met 4 kinderen wil naar de Efteling op de laatste vakantiedag en een groepje jongeren wil naar Amsterdam. We hebben daar met zijn allen 1 uur gestaan. Geen trein, geen omroep, niets! We hadden beter kunnen gaan lopen (ong. 15 minuten) dan hadden we in elk geval de volgende trein gehaald. Uiteindelijk ben ik met de auto naar het gewone station gereden, mocht gratis parkeren, het was immers zondag.

Maandagochtend, onderweg naar Weert, moet ik een half uur wachten op het station en ik zit de activiteit op het busstation te bekijken. Ik zie 4 Veoliabussen komen en vertrekken, afgeladen vol met studenten. Er zijn studenten die zelfs met de vierde bus niet mee kunnen. Dat gaat iedere dag zo, dat zie je duidelijk aan de houding van de jongeren.

Zaterdag moest ik naar Utrecht voor een scholing. We hadden een routebeschrijving gekregen en vanuit het station was het eigenlijk makkelijk te vinden. Een van mijn collega-studenten was echter de week daarvoor al nerveus. Hij dacht dat hij een OV-chip moest aanschaffen omdat hij met de auto ging en dan vanuit het transferium de bus moest pakken. Gelukkig was dat niet noodzakelijk.

Vandaag lees ik in de krant dat er onwaarschijnlijk veel problemen zijn met die chipkaarten. Ze werken niet, mensen vergeten uit te checken, de kaarten gaan kapot, er worden willekeurige bedragen afgeschreven, wanneer je met verschillende vervoersbedrijven reist dan moet je telkens opstapgeld betalen, etc. Binnenkort zit heel Nederland met die chipkaart. Hoeveel mensen zouden zich, net als mijn collega, laten afschrikken en weer meer de auto gebruiken?

Afgelopen week ben ik 2 keer naar de randstad geweest met de auto. Beide keren heb ik ’s nachts rond 1 uur ruim een uur in de file gestaan. De A2 krijgt nieuw asfalt. Net de dag dat ik niet in de file stond is er een vrachtwagen op de file geknald, dus ik heb nog geluk gehad. De A2 is een vierbaansweg waar iedereen over moet die in Limburg moet zijn.

Volgend weekend wordt de A2 afgesloten bij Leenderheide. Dan moeten we dus door de veelbesproken tunnels bij Roermond en Venlo. Ik moet dan naar Vlaardingen. Wat zal ik doen, auto of toch maar het risico nemen van de trein???

Ergens is het gewoon goed fout gegaan met het Openbaar Vervoer. Privatiseringen, Provinciale aanbestedingen, geen fijnmazig aansluitnet (op station Landgraaf is bv. geen busverbinding), overmoedige minister/staatssecretaris met de automatisering. Het is een zooitje. Wanneer gaat dat verbeteren?

8 reacties

Opgeslagen onder Irma, Nederland

8 Reacties op “Modern Openbaar Vervoer

  1. Naar mijn idee heeft het ontbreken van OV bij MBO vooral te maken met het feit dat MBOers meestal in hun eigen stad (of in ieder geval de stad van hun middelbareschool) blijven studeren.

    Ik zou zeggen; pas op waarvoor je vraagt. Wil je echt dat MBOers gelijk worden gesteld aan HBOers en WOers? Inschrijfgeld bijna 650 euro omhoog (van 1.031 naar 1.672, bij fulltime), maximale prestatiebeurs omlaag (van 381 naar 315) en geen kinderbijslag meer (na 16 jaar vervalt bij het ontvangen van studiefinanciering het recht op kinderbijslag).

    Het is dus maar de vraag of je goed koper uit bent

    • Mijn zoon wilde naar de Grafische school in Eindhoven. Er is geen Grafische school in Limburg. De reiskosten waren enorm (300 pm) en dat konden we niet opbrengen.
      Hij heeft dus 2 jaar hier op het ROC gezeten. Betaald door de gemeente Heerlen. Wachten tot hij 18 werd….

      Waarom zou het inschrijfgeld voor MBO omhoog gaan? Is de MBO-opleiding dan ineens duurder?

      En waarom kan er geen uitzondering gemaakt worden voor kinderen die een studie willen die aantoonbaar niet om de hoek kan? MBO-ers zijn waardevolle mensen. Als alle MBO-ers vandaag hun werk neerlegden dan was dat een ramp.

      Wat denk je dat die 2 jaar wachten gekost heeft? Voor hem, voor ons, voor de gemeente.

      • Schijnt een enorme leuke studie te zijn van een vrij hoog niveau.

        Het zou inderdaad mooi zijn als er een regeling was voor MBOers die aantoonbaar verweg studeren.

        De opleiding wordt niet duurder (iedereen betaald maar een fractie van de opleidingskosten), het studeren wel. De OV-kaart (of beter de reizen) zal ergens van betaald moeten worden.

        Daarnaast zul je, MBO gelijk trekt met HBO en WO, aan eenzelfde financiering moeten denken. Iedereen betaald even veel of de opleiding nu zelf duur is of niet (bij universiteiten is bv geneeskunde een zeer dure opleiding terwijl economie vrij goedkoop is, bij MBO zullen laboratorium opleiding ook duurder zijn dan ‘schoolbank’ opleidingen).

        De maatschappelijke kosten van een ‘foute’ studie doen (want daar is het 2 jaar wachten mee te vergelijken) zijn zeer hoog. Hij zal ook namelijk 2 jaar minder werken, betaald 2 jaar minder pensioen premie etc etc

  2. Precies Maarten, we begrijpen elkaar. Misschien is er een regeling te verzinnen zodat MBO-ers die afzien van een OV-kaart minder studieschuld opbouwen, of iets dergelijks.

    Er zijn trouwens ook HBO-opleidingen in de regio, maar mijn tweeling van 15 die straks een HAVO of VWO-diploma hebben, krijgen toch een OV-kaart.

    Al met al zou een OV-kaart voor MBO-ers die het nodig hebben dus een goed idee zijn! Het inkomen van de ouders zou nooit een drempel mogen zijn voor VMBO-ers met talent.

  3. Frank

    Dag Irma,

    Wordt een MBO-er t.o.v. een HBO-er niet gediscrimineerd ? Klacht indienen ?

    • Hoi Frank,
      Tja, een afgesproken regeling en dus geen discriminatie. Een beetje menselijke overheid zou er wat aan kunnen doen.

      Oh, en een OV-bedrijf dat de Provincie zelf regelt is vast beter en goedkoper.

      • Frank

        Dag Irma,

        een OV bedrijf dat de provincie zelf regelt dat hebben wij toch met Veolia ?
        of bedoel je een ov bedrijf waarvan de provincie eigenaar is ?

      • Ik bedoel in bezit van de provincie, wij dus! Eigenlijk had de NS natuurlijk gewoon een staatbedrijf moeten blijven. De grote NS heeft zo’n noodsituatie ook veel grotere capaciteiten om adequaat en snel in te grijpen.

Geef een reactie

