Studie Schulden Water Brood

Na me vorige week kwaad te hebben gemaakt over het verschil dat de overheid maakt tussen MBO-ers en HBO-ers, en te hebben moeten betalen voor een nieuwe autoband omdat een of andere $%#$@ hem had lek gestoken, lijkt het wel alsof iedereen me moet hebben deze week.

Eerst krijg ik een brief van de zorgverzekeraar dat ik, vanwege 2 x bloed testen mijn totale Eigen risico moet betalen.

Dan komt mijn jongste zoon thuis met de mededeling dat hij in HAVO 4 een grafische rekenmachine nodig heeft, dat school vergeten was dat eerder te vertellen, dat hij straf krijgt als hij hem dinsdag niet heeft en dat zo’n ding ongeveer 150 euro kost.

Mijn oudste zoon moest nog een fiets voor school (zie stukje over gestolen fietsšŸ˜¦ een paar weken geleden). Bovendien krijgt hij op zijn MBO-opleiding pas zijn boeken als hij 169,40 mee brengt en als ik akkoord ga met het afdragen van 85 euro tegemoetkoming voor school, nog deze maand. Verder moeten we 2 boeken zelf bestellen, het een kost 85 en het andere 45 euro.

Dochter zit op voetbal, prachtig zo’n meidenteam! Ze mag echter niet meer meespelen als ze geen officieel broekje en sokken van de eigen club heeft, schade slechts 23 euro.

Gisteren viel er een brief in de bus van de Woningbouwuitknijpers (vroeger was dat een woningbouwvereniging, maar huurders hebben nu geen bal meer in te brengen). Ze hebben eenzijdig de regels veranderd en willen niet meer dat mensen halverwege de maand betalen. De huur moet voor de eerste van de maand binnen zijn dus heb ik nu een huurachterstand en of ik binnen 2 weken nog een maandhuur over wil maken.

Zonder te hoeven vertellen wat ons maandinkomen is kan iedereen wel nagaan dat er deze maand geen geld over blijft om te eten. Ik als WA-jong-moeder met 3 pubers, op water en brood. We wachten de uitnodigingen om te komen eten dus wel af….. hihi.

Het is toch te gek voor woorden dat dit soort zaken zomaar kunnen. En dan spreken we erg veroordelend over mensen die in de schulden komen. Hoe makkelijk zou het zijn om bij een postorderbedrijf een fiets en rekenmachine te bestellen en gelijk even een cash-kredietje te nemen. Ze sturen me immers maandelijks briefjes dat dat zoooooo eenvoudig is. Maar dan kom ik vreselijk in de problemen natuurlijk. Gelukkig was ik op een aantal dingen wel voorbereid. School kost altijd veel geld, ook de middelbare school. Het Eigen Risico is natuurlijk iets dat je altijd moet hebben, je kunt immers morgen een been breken. En een beetje reserve was er ook nog wel. Wonen Zuid was bereid een regeling te treffen en binnenkort kan ik de kinderbijslag (laatste x voor oudste) dus gewoon naar ze overboeken.

Hoe makkelijk is het om diep in de schulden te geraken? Geen wonder dat het steeds meer mensen overkomt. En wie weet wat volgend jaar gaat brengen, zou het beter worden?

Zucht….. dat gaat nog wat worden als ze willen gaan studeren: http://www.depers.nl/binnenland/509320/SP-Student-wordt-keihard-gepakt.html

1 reactie

Opgeslagen onder Heerlen, Irma, Nederland

Een Reactie op “Studie Schulden Water Brood

  1. Frank

    GezelligšŸ˜¦ lijkt wel het spotje van een verzekeringsmaatschappij die van soms zit het mee en soms zit het tegen.

    Die gekke regering blijft maar de crises afwenden op de gewone man en de gewone student.

Geef een reactie

