Computerproblemen

Het is toch een vreemd fenomeen: computers. Jaren geleden werden de mannen van Apple uitgelachen toen ze een thuiscomputer ontwierpen. Computers waren groot en duur en werden gebruikt door de overheid en grote bedrijven. De gedachte dat ooit iedereen een computer thuis zou hebben kon men in 1979 amper bevatten.

Inmiddels zijn de mensen zonder computer moeilijk te vinden. Zelfs kleine kinderen hebben al spelcomputers en GSM’s die meer kunnen dan de pc’s van toen. In 2002 waren er al 1 biljoen mobile inschrijvingen.

Zelf waren we een van de eerste klanten van XS4ALL. In onze omgeving vond men internet maar een vreemd iets. Waarom zou je met mensen aan de andere kant van de wereld willen praten over bijvoorbeeld je zwangerschap? Maar wij vonden het geweldig, een eye-opener. Zeer leerzaam. Wel zaten we er maar beperkt achter, het was immers duur. Bovendien hadden we nog zoveel andere dingen te doen.

Na al die jaren ben je behoorlijk afhankelijk geworden van de computer. En het apparaat en de programma’s zijn steeds gecompliceerder geworden. Veel weet ik er nog steeds niet van, ik heb geen idee hoe een en ander werkt in dat kastje (overigens ook stukken kleiner dan onze eerste Commodore 64), maar meestal lukt het me om snel te wennen aan een nieuw systeem. Of het systeem zo aan te passen dat het lijkt op waar ik aan gewend was. Een beetje behelpen is niet erg, ik herinner me het inbellen met die piepende hoge tonen van het modem nog dus ik ben blij met alles wat een pc tegenwoordig doet.

Mijn kinderen daarentegen hebben hele hoge verwachtingen van de pc. Hij moet ‘het’ gewoon doen, internetten, foto’s bewerken, documenten (werkstukken) maken en printen, Hyvessen, Facebooken, Twitteren, games doen en nog veel meer. Ze ergeren zich dus al een week rot dat de pc het niet deed en we ons hebben beholpen met een piepklein wit notebook. Er stond geen word, powerpoint of excel op. Werkstukken maken moest op OpenOffice.  Ze zuchten er wat af en ‘vervelen zich’. Ik dacht nog altijd dat kinderen terug zouden vallen op het lezen van een goed boek…. er staan er immers genoeg in huis. Maar nee. Afgesloten van de wereld zijn ze. Afhankelijk geworden van Microsoft. We hebben dan ook een pittig gesprek gehad over hoe slim Microsoft dat gedaan heeft. Dat het weliswaar leuk is dat Bill Gates nu veel doet voor arme mensen, maar dat ie dat wel doet met ons geld. Dat ze afhankelijk zijn gemaakt van software die duur is, terwijl er prima alternatieven zijn in open source software. Ze snappen er iets van….

Dolblij waren ze toen de pc gisteravond weer thuis was. Maar al snel waren ze teleurgesteld toen bleek dat al die programma’s, foto’s, chats, etc er niet zomaar op stonden. Ik moest zelfs de printer installeren!! Dat wisten ze niet eens, ze dachten dat dat vanzelf ging. Ik zal zo snel mogelijk Microsoft Office installeren, ze kunnen niet anders, gebruiken het op school ook. Hopelijk krijgen we het dan in de wereld zo voor elkaar dat alles Open Source is. Zelfs telefoonladers zouden universeel worden, heeft Europa besloten, zucht.

Het is tijd dat ik mijn kinderen bij het onderhoud en de instelling van de computer betrek, want zij zijn veel afhankelijker van dat apparaat dan ik. Hoewel… tegen de tijd dat ze snappen hoe het onderhoud werkt zal iedereen wel met een eigen zakcomputertje lopen, of zelfs een implantaat.

Ja lach maar… dat deden ze ooit ook over die jongens van Apple.

2 reacties

Opgeslagen onder Irma, Leuke dingen

2 Reacties op “Computerproblemen

  1. Gerard

    Nog ff en we hoeven niet meer na te denken, doet een apparaat het wel. Wat mij zorgen baart is dat er al velen nu al doen: niet meer (na-)denken. En mij bevalt het net zo af en toe.

  2. irri

    Als je wilt weten hoe slim Bill Gates het heeft aangepakt:

    http://www.amazon.com/Fire-Valley-Making-Personal-Computer/dp/0071358927

    …dit is het boek. Voor je kinderen die niet met zo’n dode boom op schoot willen zitten: de film:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Pirates_of_Silicon_Valley

    Een echte aanrader !!!

    (ik heb m’n eerste computer nog: een Acorn Atom met maarliefst 12 Kb RAM … jazeker !!)

    Dit bericht werd getypt om m’n Quad-core processor met 4 Gb intern geheugen en 1 Tb harddisk voor nog geen 400 euri. VM-Ware voor-geinstalleerd !!

Geef een reactie

