Vrijheid

Er zijn zo van die dagen dat je je afvraagt of je wel zo vrij bent, of je wel zo vrij voelt.

Vandaag vieren we bevrijdingsdag. Jarenlang betekende dodenherdenking voor mij veel meer dan die bevrijding. Die mensen zijn gestorven om ons de vrijheid te geven die we nu hebben. Ik persoonlijk ken die beperkingen op de vrijheid niet echt. Zeker ik groeide op in een verzuild Twente, ging naar de katholieke school, de katholieke gymvereniging, de katholieke woensdagclub, de wandelvereniging, etc. Maar dat voelde nooit als een beperking van mijn vrijheden. Ik was vrij de keuzes te maken die ik wilde maken in het leven en dat er naast mijn katholieke wereld nog een heel andere wereld bestond was ik me als kind amper van bewust.

Langzamerhand veranderde die verzuiling. Eigenlijk verdween die zonder dat ik er veel van heb gemerkt. Die andere wereld was helemaal niet zo anders. Oh zeker hebben mijn ouders wel eens protesten laten horen als een van mijn oudere zussen met een niet-katholiek-vriendje thuiskwamen, maar tegen de tijd dat die zaken mij betroffen waren ze al aan de gedachte gewend dat de verzuiling achterhaald was.

Meisjes waren op hun toekomst voorbereid, deden zelfs exacte vakken, gingen niet automatisch trouwen om te worden onderhouden door een man en mochten ook zelf kiezen of ze wel of niet bleven werken na het huwelijk, zelfs na het krijgen van kinderen. We mochten allemaal onze eigen mening hebben en zeggen wat we dachten. Mijn moeder is nog ontslaan op haar trouwdag terwijl ik kon trouwen zonder te ‘gehoorzamen’ met een punk/kapsel.

Mannen werkten voor een bedrijf  (textiel/mijn/haven) en moesten meestal ook wonen in een huis van dat bedrijf, boodschappen doen in de bedrijfswinkel, waren aangesloten bij het bedrijfspensioenfonds, -schoolfonds, -ziekenfonds, etc. Tegenwoordig kunnen we zelf kiezen naar welke winkel we gaan en naar welke school we willen.

Verworven vrijheden….. of toch niet helemaal?

Tegenwoordig kijk je om je heen en denk je: Hebben wij het wel zoveel beter? Zijn al die vrijheden wel zo’n zegen? Of worden we dagelijks nog erger genaaid dan vroeger?

Iedereen mag zeggen wat hij/zij denkt tegenwoordig, tenminste tot ongeveer een jaar geleden. De laatste dagen worden er her en der lezingen verboden, afgelast en moeten dan stiekem in de haag gehouden worden. Juist in de tijd dat wij onze vrijheid vieren is er discussie over wie er wel en wie niet die vrijheid zou mogen genieten en meevieren. Het is vreemd dat we ons daar wel druk over maken maar dat er zeer weinig onrust is over de beperking van al onze andere keuzes.

Willen wij eigenlijk wel dat ieder gezin afhankelijk werd van 2 inkomens? Willen wij eigenlijk wel dat onze kinderen in creches opgroeien? Wilden wij eigenlijk wel dat de EU voor ons beslist welke voedingsmiddelen en kruiden we wel of niet mogen eten? Willen we eigenlijk wel dat de NAVO oorlogen gaat voeren ter verspreiding van ons geloof in democratie? Willen we eigenlijk wel dat onze kinderen bij maatschappijleer leren dat iedereen met zijn portemonnee moet stemmen en dat we dan een regering krijgen die het beste is voor het land? Willen we wel dat iedereen tot 67 moet doorwerken? willen we dit systeem van zorgverzekeringen wel? Willen we wel dat de asociale bezuinigingen op de sociale werkplaatsen wordt doorgevoerd? Willen we de ‘versoepeling’ (lees bezuiniging) op de sociale zekerheden wel? Willen we wel allerlei zaken verbieden, in naam van vrijheid?

Sterker nog? Zijn we ons er wel genoeg van bewust dat al die maatregelen genomen zijn en wat voor invloed ze hebben op ons dagelijks leven?

Is het niet weer eens tijd dat we met zijn allen gaan vechten voor de verworven vrijheden?

De vrijheid om te denken en zeggen wat je wil?

De vrijheid om te kiezen of je thuis wilt zijn voor je kinderen?

De vrijheid om ziek te zijn en recht op zorg te hebben?

De vrijheid om mensen in de wereld, die minder vrijheden hebben, te mogen helpen?

De vrijheid om niet iedereens leven in het teken van de heilige Euro te zetten?

De vrijheid om te leven in een samenleving waar we, als de sociale wezens die we zijn, samen leven?

Vrijheid…..  ook vrijheid is blijkbaar relatief.

Mede daarom dat Bevrijdingsdag een vrije dag moet worden, ter bewustwording van het belang van vrijheid.

1 reactie

Opgeslagen onder De wereld, Irma, Nederland

Een Reactie op “Vrijheid

  1. jeanine hoefnagels

    vrijheid van meningsuiting is slechts een zin: er hoeft niet naar geluisterd te worden.
    Hoe meer ‘social media”we hebben, hoe slechter er geluisterd wordt.
    Na 1945 is er geen jaar voorbij gegaan dat er geen oorlog was, terwijl ieder jaar wordt herdacht dat de oorlog voorbij is.

Geef een reactie

