Wijsheid met de jaren ???

De afgelopen zomer stond bij ons niet in het teken van een ontspannen vakantie, maar juist van een inspannende verhuizing. Daar bovenop alweer een verjaardag en dan ga je toch eens zitten mijmeren.

Er wordt altijd gezegd dat wijsheid met de jaren komt, maar nu de 50 erg dichtbij komt, heb ik soms het gevoel dat het andersom is.

Hoe is het nu toch mogelijk dat we met zijn allen steeds materialistischer worden terwijl geen mens de tekorten van grondstoffen kan ontkennen?

Hoe kan het dat we met zijn allen domweg doorgaan met het bouwen van kolencentrales terwijl we weten dat het een uitputtelijke bron is en zeer vervuilend?

Hoe kan het toch dat we met zijn allen in die onzin over bezuinigingen en economische groei blijven geloven terwijl economen uitleggen dat streng bezuinigen het ergste is dat we kunnen doen?

Hoe kan het dat we een kabinet hebben dat slechts gesteund wordt door iets minder dan de helft van de Nederlandse stemmers, en dat kabinet kan toch zonder tegenstand van betekenis allerlei asociale maatregelen doorvoeren?

Hoe kan het dat we steeds meer alleen iets doen wanneer dit voor ons zelf een voordeel oplevert? Pubers worden nota bene gedwongen tot vrijwilligerswerk (ja dat gaan ze later voor de leuk doen, duh)

Hoe kan het dat we met zijn allen staan te kijken hoe een groot deel van de wereldbevolking honger heeft en bij ons is het grootste nieuws dat Albert Verlinde BNN voor de rechter daagt?

Hoe kan het allemaal?

Als wijsheid werkelijk met de jaren komt, waarom heb ik dan geen antwoord op deze vragen? Misschien moet ik daarvoor nog ouder worden. Mijn moeder is 83 en zij zegt altijd dat er eerst een oorlog moet komen. Dan gaan mensen elkaar weer helpen, dan gaan mensen weer naar de kerk, dan trekt de economie vanzelf aan en dan doe je dingen, gewoon omdat het weer kan, niet omdat je er beter/rijker van wordt.

Als pacifist heb ik er mijn twijfels bij, maar ja, mijn moeder is wel stukken ouder….. dus ook wijzer?

3 reacties

Opgeslagen onder Nederland

3 Reacties op “Wijsheid met de jaren ???

  1. Gerard

    Wijs verhaal, Irma.
    Ik loop al jaren met het onverkwikkelijke idee dat mss een oorlog mensen weer wakker schudt. Ik ben nog te jong om de oorlog te hebben meegemaakt, maar weet de gevolgen die het op mijn ouders had, nog sterker de impact van de trauma’s die dat bij anderen, mijn zuster bijv, tot gevolg had. Alles gaat die richting uit: de onverdraagzaamheid richting anderen, het ikke-ikke denken.
    Maar toch, zou er geen andere oplossing resten?

  2. Frank

    Duidelijk verhaal Irma !! Ook denk ik dat je moeder gelijk heeft. Of zou ook zij een soort oorlog bedoelen zoals in Tunesie waarbij mensen in opstand komen tegen hun regering ?

  3. Wijs verhaal, Irma.
    Ik loop al jaren met het onverkwikkelijke idee dat mss een oorlog mensen weer wakker schudt. Ik ben nog te jong om de oorlog te hebben meegemaakt, maar weet de gevolgen die het op mijn ouders had, nog sterker de impact van de trauma’s die dat bij anderen, mijn zuster bijv, tot gevolg had. Alles gaat die richting uit: de onverdraagzaamheid richting anderen, het ikke-ikke denken.
    Maar toch, zou er geen andere oplossing resten?

    +1

Geef een reactie

