Tegenstellingen

Gisteren liep ik mee in de Walk of Shame en nam ik deel aan de demonstratie op het Malieveld tegen de bezuinigingen van dit kabinet.

 

Het was inderdaad een Walk of Shame. Ik schaamde me rot. Daar liepen, in ons rijke, west-Europese land, duizenden gehandicapten, chronisch zieken en hun verzorgers met behoorlijk wat moeite, de een sneller dan de ander,  de lange afstand van de bussen naar het Malieveld. Ik voelde me verschrikkelijk opgelaten en aan de andere kant trots dat ik met ze meeliep. Ik steun ze, ik ben solidair. De sociale werkplaatsen moeten blijven, het PGB moet blijven, kunst en cultuur hebben we nodig, de stapeling van bezuinigingen is echt asociaal.

De tegenstellingen in dit land lopen op, de verschillen worden groter tussen arm/rijk, gehandicapt of ziek/gezond, met bonus/zonder bonus, oud/jong, werkloos/werkzoekend, solidair/niet solidair en ga zo maar door. De bezuinigingen raken keer op keer dezelfde mensen. Gemiddeld gaan we er 1% op achteruit zegt dit kabinet, maar iemand met een arbeidsongeschiktheidsuitkering, 3 kinderen, een chronische ziekte en een huurhuis gaat er veel meer op achteruit. Dat heb je bij gemiddelden. En dat het nou net de allerzwaksten in onze maatschappij zijn die deze bezuinigingen het meest moeten ophoesten is onverteerbaar.

Vreemd dus dat er geen 100.000 of zelfs 1 miljoen mensen op het Malieveld stonden. Het kan immers eenieder overkomen. Ik ken ze uit mijn omgeving, gezonde, werkende mensen met een vol leven die dat leven door 1 momentopname (ongeval, overval, infarct) zien veranderen. Waar is de solidariteit? U wilt toch ook geholpen worden als het u overkomt? Wanneer u een kindje krijgt met een handicap of chronische ziekte, dan wilt u toch ook het beste voor dat kindje?

En wat is dat voor geblaat dat Nederland een kennisland is? Dan bezuinig je toch niet op onderwijs?

Als je een geciviliseerd land bent dan pak je toch niet juist de armen?

Wanneer je als vakbondsleider een akkoord sluit en de enige positieve reactie daarop komt van een VVD minister, dan moet je je toch iets afvragen?

Jarenlang kletsen we al over vergrijzing en te weinig werkenden en dit kabinet gaat gezinnen met meer dan 2 kinderen hard aanpakken.

Het land, maar ook de wereld is uit het oog verloren wat belangrijk is. Ik zei het al eerder, samenleven doe je samen. We moeten voor elkaar zorgen want ieder voor zich redden we het echt niet. Vandaar dat ik 1 voor allen zo’n geweldige spreuk vind!

1 reactie

Opgeslagen onder Irma, Nederland

Een Reactie op “Tegenstellingen

  1. Frank

    Helemaal gelijk dat het bezuinigen op de allerzwaksten een schandaal is !!!

    Helaas is het zo dat alle recenten kabinetten als ze moesten bezuinigen begonnen bij de mensen met een uitkering.

Geef een reactie

