Mijn Pukkels

Iedereen leest dagelijks wel een strip. Strips zijn voornamelijk bedoeld om je op een humoristische wijze te confronteren met de dagelijkse gang van zaken, gezien door de ogen van de bedenker. Oorspronkelijk werden deze strips in de krant geplaatst om de mensen te stimuleren iedere dag een krant te lezen.

Nog eerder werden strips gebruikt om mensen die niet konden lezen een verhaal duidelijk te maken. 

Zoals het doek van Bayeux, waarop verteld wordt hoe Willem de Veroveraar Engeland veroverde. Een duizend jaar oude strip dus.

Persoonlijk lees ik iedere dag de strip op de achterkant van de krant: Pukkels. In het Engels heet die Zits. De strip gaat over de puber Jeroen (Jeremy) en de zaken die hij dagelijks meemaakt en bedenkt.

Voor mij als moeder van drie pubers vreselijk herkenbaar! Het is soms net alsof de schrijver hier zit mee te kijken en er dan een verhaal bij gaat tekenen. Ik print ze vaak uit en plak ze op de toiletdeur. Ze worden dan gelezen en onherroepelijk komt een van de kinderen vertellen over wie van de drie het dit keer gaat. Af en toe gaat het ook over de ouders, ook zeer herkenbaar en best wel confronterend mag ik zeggen.

Helaas kan ik die van de ouders die gezellig, met een schaal popcorn, op de bank gaan zitten om een film te gaan kijken…… En dan natuurlijk allebei in slaap vallen, niet terugvinden op de pc.

Al met al is het natuurlijk om te lachen, die strips. Maar het geeft mezelf ook moed. Blijkbaar zijn de dingen die hier in huis voorvallen helemaal niet zo abnormaal en moeten meer ouders hiermee leren omgaan.

De 2 logees die oudste om half 3 mee naar huis had genomen na Dope D.O.D. (dubstep) hoor ik steeds rommelen. Vandaar het vroege wakker worden. Drie paar enorme schuiten in de hal, ze wilden zachtjes doen op de trap blijkbaar…. proest. Nee hoor, ik heb niks gehoord..

Vreemd genoeg geeft die strip me het gevoel dat het allemaal zo hoort, dat het wel goedkomt. Dat is raar want we hebben geen idee hoe Jeroen terecht gaat komen. Maar de herkenbaarheid is voor mij hartverwarmend!

3 reacties

Opgeslagen onder De wereld, Irma, Leuke dingen

3 Reacties op “Mijn Pukkels

  1. Dineke Klanke-Heil

    Jee Irma wat leuk! En inderdaad absoluut herkenbaar! Hahahaha!!! Alhoewel het voor mij alweer een poosje terug is, mijn 3 schatjes zijn al de deur uit.

  2. Petra

    Irma, die van mij zijn al wat ouder, half en half het huis uit, maar nog kort genoeg geleden om heeeeeeeeeeel veeeeel dingen te herkennen. en over 14 dagen…………. hoor ik ze zachtjes doen en zie ik ook ????? schuiten staan! Nog steeds. het blijft, maar het wordt anders!

  3. Max

    Ik moet dit boek hebben om deze fase nooit meer te vergeten!

Geef een reactie

