Perfecte mensen

Gisteren was ik bij de manifestatie Laat ze niet vallen op het Malieveld in Den Haag. Het was een mooie, zonnige dag en we stonden er met 15.000 mensen te schreeuwen tegen dit Oost-Indisch dove kabinet dat zich wekenlang heeft opgesloten in het Catshuis.

Ik heb gisteren foto’s genomen en het viel me op hoeveel prachtige mensen daar rond liepen. Prachtige mensen is iets anders dan perfecte mensen. Perfect is trouwens ook maar relatief en vaak niet eens mooi.

Mensen zijn zich erg bewust van hoe ze er uit zien. Met name mensen waarbij niet alles even ‘perfect’ is.  Neem mezelf. Jarenlang zocht ik me een ongeluk naar zomerkleding met lange mouwen om mijn arm te verbergen. Vooral in de pubertijd was ik daar heel erg mee bezig, maar ook jaren later probeerde ik dat te verstoppen.

Na de hormonen die ik kreeg bij de zoveelste IVF-behandeling om mijn twee jongste kinderen te krijgen kwam er ook nog flink wat overgewicht bij dat verborgen moest worden. Daarna begon mijn ene ooglid te zakken en toen wist ik het niet meer. Hoe kun je zoveel verstoppen en er toch nog ‘perfect’ uitzien? En is het wel zo belangrijk dat je er ‘perfect’ uitziet?

Sindsdien heb ik mijn ooglid laten liften, niet vanwege hoe het er uit zag, maar pas nadat ik problemen met afstand schatten constateerde. Niet langer mijn haren in mijn gezicht om dat oog te verbergen.

Misschien is het de leeftijd, maar het kan me allemaal steeds minder schelen. Ik draag mijn mouwen opgestroopt, of kort, ik draag alle kleuren, niet langer alleen ‘afkledend’ zwart en ik doe gewoon mijn ding. Op verzoek van 1 van de schitterende mensen in mijn foto’s heb ik de foto een beetje bijgeknipt en bewerkt. Het was namelijk voor diegene confronterend terwijl ik het niet eens gezien had. En ik denk dat het zo heel vaak gaat. Mensen zien jou anders dan je jezelf ziet.

Tegenwoordig denk ik dat ik veel meer kijk naar de mens achter de mens en dat uiterlijkheden minder belangrijk zijn. Maar in het hart wil iedereen er natuurlijk ook graag mooi uitzien. Maar perfecte mensen zijn in mijn ogen dus niet perfect uitziende mensen.

Applaus voor al die schitterende mensen die gisteren op het Malieveld stonden! Jullie waren prachtig!!

4 reacties

Opgeslagen onder De wereld, Irma, Leuke dingen

4 Reacties op “Perfecte mensen

  1. Jeanet

    Voorbeelden van allemaal mooie mensen, groot en klein!
    Zo zie je maar: Niemand is perfect!
    Wellicht zit het mooi zijn in het imperfecte!

  2. Johnf214

    Keep working ,fantastic job! deaecgbbdgcg

  3. Johnd974

    Hello, i think that i saw you visited my blog thus i got here to return the choose.I am trying to to find issues to enhance my site!I guess its adequate to use a few of your ideas!! ekbaagfedaak

Geef een reactie

