Zorgen

Een aantal jaar geleden was mijn oudste zus heel erg ziek. Bij een uitstrijkje hadden ze verontrustende cellen gevonden en ze onderging bestraling. Door enorm veel complicaties werd het een jaren durend drama met infecties, een stoma, stukken darm verwijderd, etc. Nu, jaren later, gaat het wel weer met haar. Ze is erg vatbaar voor infecties, heeft iedere griep die er is en heeft haar werk niet kunnen hervatten.

Mede daardoor ga ik iedere 2 jaar voor een onderzoek naar de huisarts. Dit keer ging ik voor een ‘gewoon’ bevolkingsonderzoek. Vlak na de verkiezingen (toch al geen vrolijke tijd voor mij), kreeg ik slecht bericht. Telefoontje van de huisarts. Ik moest zo snel mogelijk naar de gynaecoloog.

De molen ging draaien. De uitslag was ook daar niet goed. Onderzoeken volgden. Wat zoiets met je doet is moeilijk te beschrijven. Mijn drukke leventje veranderde in een sjokkend bestaan. Het hart bonzend in mijn keel, slapeloze nachten. Dingen vliegen door je hoofd, de kinderen, wat moet er met ze gebeuren als ik er niet meer ben? Ze vroegen dat zelf trouwens ook. Zou ik hetzelfde moeten doormaken als mijn zus? Hoe moet dat met de kosten? Woensdag 31 oktober kon ik gelukkig dit op mijn Facebook plaatsen:  

Na een aantal spannende weken kreeg ik vanmorgen goed nieuws van de arts na een zorgwekkende uitslag bevolkingsonderzoek een paar maand geleden. Het lijkt er op dat alles is weggesneden dus we kunnen weer gerust ademhalen. Het is trouwens inderdaad zo dat al het andere dan even niet meer belangrijk is😉

Ik besef dat ik (voorlopig) geluk heb gehad. Veel vrouwen maken dit mee en krijgen minder goed nieuws of worden wel heel erg ziek. Bij mij kijken we over 3 maanden verder of het echt weg is.

Het meest confronterende aan bovenstaand verhaal vond ik zelf dat de kosten een rol speelden bij het nemen van beslissingen over mijn gezondheid. Ik wilde zo snel mogelijk een drastische operatie, dan was ik er, voor mijn gevoel, zo snel mogelijk van af en als dat nog dit jaar was dan hoefde ik geen 350 euro en 7,- per ligdag te betalen. Die kosten, bovenop de extra kosten voor eten van de kinderen tijdens mijn ziekenhuisverblijf etc. kon ik nl. niet ophoesten. Dus snel opereren, zware operatie, maar dan was het ook klaar. De arts dacht er anders over, maar ik had haar dan ook mijn financiële argumenten niet verteld.

Terwijl dit allemaal speelde was de regeringsformatie aan de gang. Boeide me weinig, ik had andere dingen aan mijn hoofd (vandaar lange tijd geen blog😉. Nu hoor ik over de inkomensafhankelijke zorgpremie. In eerste instantie was ik er blij mee, immers met een WAjong-uitkering behoor ik niet tot de hoogste groep en al zou het niets goedkoper worden voor me, het Eigen Risico ging wel omlaag. Over dat liggeld heb ik niets meer gehoord. Helaas zou de verlaging pas in 2014 ingaan.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5270/Zorg/article/detail/3340508/2012/10/31/Mail-VVD-bevestigt-forse-stijging-van-zorgpremies.dhtml

Inmiddels is de hel losgebarsten over de zorgpremies. De twitter van VVD en PvdA staan roodgloeiend, Samsom himself is zich rot aan het tweeten.

VVD-ers ze vinden het oneerlijk dat lagere inkomens minder moeten betalen (is niet eens waar) en vinden het goed dat je minder betaald boven 70.000. Succes en hardwerken moet beloont en mensen die geen 70.000 euro verdienen willen niks van hun leven maken (uitspraak JOVDer in Nieuwsuur 1-11). Ook zijn ze blij met de belastingverlaging en korten WW, etc. Maar ze zijn zooooooo boos over die paar tientjes die ze meer moeten betalen aan zorg.

PvdA-ers vinden het bezwaarlijk dat de hoogste inkomens worden ontzien en dat dus de middenklasse zwaar belast zal worden. Overigens denk ik dat de PvdA-ers zaterdag op hun congres gewoon akkoord gaan met dit regeerakkoord. Veel PvdAers beseffen geloof ik niet waar ze mee instemmen. Dat er in het verkiezingsprogramma stond dat de marktwerking uit de zorg zou verdwijnen is men al vergeten. Er wordt in dit akkoord helemaal niets gedaan aan de stijgende zorgkosten, ze worden alleen verlegd van de overheid naar de burger.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11704/Kabinetsformatie/article/detail/3341155/2012/11/02/Inkomen-van-vijf-ton-bruto-Dan-ga-je-erop-vooruit.dhtml

http://www.joop.nl/economie/detail/artikel/16843_regeerakkoord_maakt_rijker_nog_rijker/

De media heeft het namelijk alleen maar over de zorgkosten. Premies die omhoog gaan naar een kleine 500 euro per maand voor mensen die 70.000 euro verdienen. Premies die gelijk blijven voor laagstbetaalden (immers zorgtoeslag wordt afgeschaft). Maar ondertussen drukt dit regeerakkoord er veel zaken door  waar niemand het over heeft en die van heel grote invloed zullen zijn op onze maatschappij. Ik noem er een paar:

  • Ontslagen vijftigers die geen werk gaan krijgen. Geen banenplan.
  • Langer op pensioen wachten.
  • Geen opbouw met 2.25% per jaar maar max 1.75% dus op 40 jaar 25% minder opbouw.
  • De AWBZ wordt uitgekleed, niemand krijgt meer huishoudelijke hulp.
  • hypotheekrenteaftrek wordt slechts een half % beperkt.
  • De JSF wordt aangeschaft.
  • We blijven koste wat kost (en dat is heel wat!) in Europa.
  • Belastingverlaging vanaf de derde schijf
  • BTW-verhoging blijft.
  • Basisbeurs en OV afgeschaft, iedereen moet alles lenen.
  • WW korter.
  • WW lager.
  • eigen bijdrage GGZ terug.
  • Ontslagvergoeding lager.
  • Ontslag pas achteraf aanvechten.
  • En de werkloze huurders moeten hun spaarcenten opmaken voor ze in de bijstand kunnen.
  • Woningeigenaren moeten na een half jaar hun huis verkopen bij ontslag

Wanneer de PvdA met SP, D66 en CDA was gaan samenwerken was die inkomensafhankelijke zorg er waarschijnlijk ook gekomen. Maar dan zonder plafond en met ingrepen om de zorg goedkoper te maken.  Ook de andere maatregelen zouden er anders uitzien.

Feit is dat met deze regering ons land en dus ons leven nog steeds draait om geld, ping-ping. U en ik, we zijn economische factoren. En ik ben een van de ergste… ik lever niks op. En mensen die zeggen dat ze niks met politiek hebben, die moeten zich eens achter de oren krabben. De politiek beslist veel, zelfs leven-of-dood-beslissingen.

4 reacties

Opgeslagen onder Irma, Nederland

4 Reacties op “Zorgen

  1. Frank Rochette

    Dag Irma, goed en duidelijk stuk.

    Die inkomensafhankelijke premie is volgens mij een farse.

    Zover ik het in de kranten lees komt er een nominale premie van € 255,- met een inkomensafhankelijke opslag.

    Een inkomensafhankelijke premie is een premie die volledig naar je inkomen wordt berekent. Toch ?

    • Het nominale deel merken de meesten niet eens, dat wordt ingehouden op je inkomen (uitkering én salaris). Dat hadden ze beter inkomensafhankelijk kunnen maken, was goedkoper in uitvoering en ze wilden toch compenseren met belastingverlaging voor de rijkeren (vanaf derde schijf). Deze manier is weer een wig drijven tussen arm en rijk.

  2. Over het eerste gedeelte. Juich niet te vroeg. Van artsen zul je niks wijzer worden. Ze weten niks over kanker. Echt, helemaal nog niks. Na 25 jaar. De medische wereld staat al een tijd stil. Ze kunnen wel wat. Als het geld oplevert.
    Als het maar ekonomisch korrekt is.

    Mensen in de bijstand worden beter van het nieuwe zorgplan.
    Na 3 dagen vrees ik het ergste.
    Er verandert eigenlijk helemaal niks na volgend jaar.
    Pure ombuigingen en geniepige bezuinigingen.
    Ik voorspel dat er na 2020 geen gezondheidszorg meer, maar dat je nog wel betaalt.
    De zorg is de zoveelste melkkoe geworden.
    De regering rekent zich rijk en op slinkse wijze kiezers weer misleid.
    Ik zie het nu al meer dan 10 jaar.
    De EUro ingerommeld.

    Er staat een kompleet pakket van versoberingen aan te komen.
    Vooral degenen die het al niet meer konden ophoesten.
    Ze draaien helemaal door daar in Den Haag.

    Er is geen banenplan meer, want de banen verdwijnen nu in hoog tempo.
    Met tegenstrijdige berichten zie ik de grote veranderingen.
    En maar doorgaan met liegen, niet eens draaien.
    Het is misschien nog niet erg. Maar beter wordt het voorlopig niet.

    • Ik juich nog niet….kan ook niet.

      Mensen in de bijstand betalen straks 20 euro in plaats van 100 euro maar krijgen de 79 euro zorgtoeslag niet. Dus ze worden er niet beter van. Veel gemeenten betaalden het eigen risico voor ze, maar zoniet dan is dat in elk geval lager.
      Ik vrees echter dat het plan er niet komt. En ik vrees inderdaad ook dat steeds meer mensen afwegingen over hun zorg, lijf en leden moeten baseren op hun financiële (on)mogelijkheden.

      De werkloosheid is een gotspe. De overheid veroorzaakt die zelf en is verwijtender dan ooit naar mensen zonder baan. De handophouders volgens de VVD. Schande hoe men in deze ‘samenleving’ met elkaar om gaat.

Geef een reactie

