Relativeren…..

De donkere dagen voor Kerst, je denkt eens na over zaken en je relativeert. De afgelopen week ben ik bezig mensen te helpen het allerergste te verwerken wat je kan overkomen volgens mij. Dat is moeilijk maar ook dankbaar werk.

Wanneer je dan thuiskomt en het Glazen Huis ziet op de TV dan krijg ik daar een warm gevoel van. Je ziet veel mensen die zich inzetten om iets te doen voor mensen in andere landen, ver-van-ons-bed maar toch trekken we het ons aan.

serious+requestGelukkig trekken we ons dat aan zou ik zeggen.

Kinderen, hele basisscholen, jongeren, middelbare scholen, beroepsopleidingen, hogescholen, barmhartigheid wordt ons zo met de paplepel ingegeven. persoonlijk vind ik dat prachtig en voelt dat geweldig! Zeker in tijden van sterk individualisme en NIMBY-houdingen.

kindersterfteVandaar dat het mij in het verkeerde keelgat schiet als ik dan zure reacties zie over het inkomen van Giel, over het eigenbelang van bedrijven die meewerken, over dat ze stiekem toch groentesap eten, over dat we in eigen land meer armoede hebben (achterlijk!!), over hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen, over dat “plaatjes draaien voor eigen ego’s” en nog veel meer gezeur. Ik zou zeggen ga zelf eens een paar miljoen bij elkaar sprokkelen, dan praten we verder.

En dan komt de Volkskrant met een superzure reactie van Rik Smits (een taalkundige)

“Omdat elke hulpactie en elk gezondheidsbevorderend beleid voor minstens de helft gericht zou moeten zijn op het voorkomen van meer mensenlevens, ten behoeve van iedereen: ouders, kinderen, ongeboren en vooral nog onverwekte kinderen. Omdat je kindersterfte, maar ook armoede en ellende, structureel het best bestrijdt door geboortebeperking te faciliteren.”

Hij zegt dus eigenlijk dat er al teveel mensen op aarde zijn en dat dus de arme mensen in Afrika geen kinderen meer zouden moeten krijgen. Wij hier wel natuurlijk. Een niet te geloven artikel, geplaatst in een krant die ooit linksig was.

kindersterfte_twee_kinderenEen prima antwoord op dat artikel staat op de Joop, geschreven door Han van der Horst, historicus

“Nieuw is wel het volgende: de Droogstoppels van deze tijd menen ook nog dat kanslozen geen kinderen horen te krijgen. Als zij toch geboren worden is het beter dat ze zo vroeg mogelijk sterven. Ze hebben toch geen leven en het gaat de overbevolking tegen. Dat geldt als een serieuze opinie, die een kwaliteitsdagblad graag opneemt. Hier wordt immers een taboe doorbreken.

Ondanks zijn schijnbare harteloosheid is de auteur volgens zichzelf de ware humanist. Hij voorkomt namelijk lijden door arme kindertjes de genade te gunnen van een dodelijke ziekte voordat de ellende van hun leven goed en wel begonnen is.”

Kritisch zijn op zaken is uitstekend. Beseffen dat dingen beter geregeld kunnen worden is ook goed. Maar echt overal zo zuur op reageren maakt dat de mensheid alles en iedereen gaan wantrouwen. Zelfs goede doelen en goede acties!

Mij raakte die kritiek diep. Deze week waarin ik van alles ben gaan relativeren raakte het me extra diep. Ik heb dan ook besloten me een tijdje terug te trekken van sociale media…… immers zo sociaal is die media niet altijd.

 

Het deed me dan ook goed dat juist Giel Beelen zeer, zeer kritisch was naar de nieuwe minister van Ontwikkelingssamenwerken, Ploumen, dat we ons als land kapot moeten schamen dat we korten op ontwikkelingshulp. Prachtig!

serious+requestDus dames en heren, wanneer u kritiek wilt hebben op een actie voor een goed doel, besef dan goed dat dit de overheid is die u gekozen hebt! PVV/VVD/CDA steunden Serious Request niet en VVD/PvdA ook niet.

Dat u het maar even weet…….

Fijne feestdagen en een sterk en bewust 2013!

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder De wereld, Irma

Geef een reactie

