Oorzaak en gevolg

Het kabinet heeft de laatste tijd nog al wat te eisen van en aan te merken op de burgers. Na de oproep van Balkenende voor waarden en normen wil nu PvdA voorzitter Spekman fatsoen en respect, minister Plasterk, ook PvdA, wil dat we onze kinderen beter opvoeden. Mevrouw Schippers (VVD) wil dat we zelf gaan zorgen voor zieken, gehandicapten en ouderen en vooral niet met ieder teken van depressie GGZ hulp zoeken. We moeten zelf ingrijpen wanneer we een misdrijf zien op straat en vooral de politie bellen. Ook moeten we werken, geld uitgeven, huis kopen, niet zeuren en natuurlijk de crisis betalen.

Zijn we dan zo onfatsoenlijk? Waren we dat altijd al? Wat is er gebeurd?

Persoonlijk denk ik dat dit kabinet, en de vorige kabinetten waar deze partijen in zaten eens moeten kijken naar de beslissingen die ze zelf genomen hebben.

Al jaren lang bezuinigen ze op wijk- en jongerenwerk. ‘Hervormingen’ en bezuinigingen in het onderwijs. Hoge drempels werpen ze op, door studieleningen.

20130131-183830.jpg

Burgers worden al jarenlang geschoffeerd door de overheid. Ze bedachten marktwerking in de zorg, liberalisme en egoïsme kregen vrijwel dezelfde betekenis. De hoogste beloningen gaan naar degenen die het slimst graaien, niet naar hen die het hardst werken.

Gezinnen worden steeds meer gedwongen om met zijn tweetjes te gaan werken om rond te kunnen komen. Steeds minder is dat een keuze. Kinderen kunnen naar kinderopvang, daar werd zelfs erg veel geld voor uitgetrokken…als vrouwen ook maar gingen werken!
Het aantal werkenden moet omhoog, de vaste lasten ook, maar er moeten genoeg werklozen blijven om ze makkelijk in te kunnen ruilen…..anders gaan ze eisen stellen….dat is lastig.
Het kabinet maakt keuzes waardoor er steeds meer werklozen komen. Dit jaar zullen er nog eens 85.000 werklozen bij komen.

20130131-194041.jpg
De kosten voor zorg worden steeds hoger, oa door de vele managers, directieleden en artsen in maatschappen. Dit kabinet grijpt niet in maar verlegt steeds meer kosten naar de burger.

Bankiers blijven hun gegraai volhouden. Zij die de crisis veroorzaakten hoeven niets in te leveren om de crisis te betalen.
Nee, de laagst betaalden, de hulpbehoevende gepensioneerden, de bijstandsmoeders, de gehandicapten die moeten allemaal fors inleveren. WSW-ers moeten zelfs hun werk inleveren.
Thuishulpen worden ontslagen zodat uitkeringsgerechtigden het werk met behoud van uitkering kunnen overnemen. Nu gaan ze weer zorgen dat de GGZ niet meer vergoed wordt, dus weer duizenden ontslagen.

20130131-201952.jpg

20130131-202003.jpg
En ondertussen maar verwijten maken aan de mensen die dat ontslag treft, de luilakken. Hoe durven ze na 23 jaar bij Nedcar hun hand op te houden?

20130131-202628.jpg
De mensen die nog wel het geluk hebben hun baan te houden laten zich makkelijk opjutten.
Asscher (PvdA) zei gisteren zelfs dat hij weet dat er ouderen in de problemen komen, maar dit jaar doet hij niets. Vandaag besloot men toch over te gaan tot de Wet Werken naar Vermogen. De wet die de WSW afbreekt. De wet waar de PvdA nog geen jaar geleden zelf tegen protesteerde.

Hoe onbeschaafd kan een land zijn?

Respect? Fatsoen?
PvdA en VVD, geef aub zelf het goede voorbeeld. Kies er niet voor om te hard te bezuinigen, ontzie de zwakkeren, investeer in de toekomst van onze jongeren, verzorg onze ouderen…..en dan pas, ja dan pas mag u met uw vingertje wijzen……nu niet!

8 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

8 Reacties op “Oorzaak en gevolg

  1. Praat me er niet van. De PvdArmoedzaaiers is de partij die ooit eens op kwam voor de arbeiders. Nu laten ze deze massaal vallen en noemen dit fatsoen ? Ik noem dat o.a. hufterig en Asociaal.
    Elke A op de pvd A is hier van toepassingen. De Arrogantie die deze partij thans bezit om het te durven samen regeren met de VVD op gelijke hoogte.
    Hoe verraad je je eigen idealen in hoog tempo ?

    Veel ambtenaren zijn tegenwoordig veredelde arbeiders zoals ik steeds semi ambtenaar. Ook via de WSW ben je semi ambtenaar.
    Nee, in 2008 was ik nog gewoon (zware) arbeider (in de metaal).
    Met een hufterige baas natuurlijk.
    Ze verwachten het wel van jou, maar zelf hebben ze overal schijt aan.

    Een Kok die de vakbond om zeep heeft geholpen.
    Heeft die ooit nog iets gedaan voor de arbeiders ?
    Wie kreeg daar de schuld van ? De SP die er niks mee te maken had.

    Nou moest ik vandaag lezen dat Buma zich ineens zorgen maakt over het huidige beleid.
    Was hij niet van die partij die ooit het zoet beloofde ?
    Eerst het zuur. Zalm drukte de goeie euro er doorheen.
    Het referendum werd gehouden en vervolgens met de uitkomst maar wat gedaan.
    Is dat fatsoenlijk ?

    En nu zijn het een stel kleine kinderen die niet snappen dat ze bedankje krijgen dat ze ons zo goed en mooi bedonderd hebben.

    Overigens van iemand die aktievoerder is geweest hoef je weinig meer te verwachten.
    Ook die is vergeten hoe het was en heeft al zijn idealen verloren.
    Ook hij doet niks aan milieu maar wel weer de belasting verhogen voor de minima. De energiebelasting is ook weer omhoog gegaan.
    Het zijn puur onfatsoenlijke belastingen.

    Ik ga met dit soort mensen ook niet meer praten, want je krijgt zulk kommentaar dat de burger onfatsoenlijk is.
    Misschien zijn we van een totaal ander nivo en willen we hun ook niet meer begrijpen.
    Het is niet mijn nivo en hun nivo is eigenlijk helemaal geen nivo.

  2. Frank Rochette

    Irma en zelfs dan mogen ze nog niet met het vingertje wijzen. Eerst de btw terug brengen naar 19%, investeren in overheidsprojekten enz totdat de economie die dit kabinet naar de kl.t.n heeft geholpen weer draait. Dan mogen ze eens beginnen te denken aan een wijzend vingertje.

    En wat die draaikonten partij betreft daar is maar een remedie voor. die leden die sociaal zijn naar de SP laten overgaan de rest naar Wilders of de VVD. Als hetzelfde dan ook gebeurt met GL dan kan het politiek gezien met NL nog best een heel eind de goed kant uit gaan.

  3. ge lijbers

    Honderd procent mee eens wanneer wordt ons land ééns wakker

    • We weten nu ook waar onze zorgpremie blijft. 1,5 miljoen voor van Olphen. Hoezo komen de zorgverzekeraars te kort ?
      Daarvoor moest die 2500 man de deur uittrappen.

      Op deze manier is de zorg natuurlijk niet meer te redden.
      Noemen we dit fatsoenlijk ?
      Nou, we weten hoe fatsoenlijk ze nu zijn.
      Het werd nu echt tijd dat er een onaangename tegenwind gaat waaien van minimaal orkaankracht.
      Dit is nog erger dan super asociaal.

      Dit is dus de norm van de hoge heren: Hun alles en een gewone werknemer niks of eruit.

  4. Hoi Irma,

    Wederom kom ik via het googlen naar Occupy terecht op jouw blog, waarop een foto van mijn bord (“Ik ben net als jij, en ik geloof dat het beter kan”) en een paar quotes van mij te vinden zijn.
    Ik heb, toen ik dat stukje voor het eerst zag, een reactie voor je achtergelaten, omdat ik me er erg vervelend bij voel dat jij je aangevallen voelde door mijn uitlatingen. Ik weet niet of je die al gezien hebt, maar ik zou me er een stuk prettiger bij voelen als jij weet, hoe ik die uitspraak bedoeld heb.

    Bij deze dus de vraag: kijk eventjes bij de inmiddels al weer anderhalf jaar oude blogpost!🙂

    Groetjes, Sanne de Jong

    • Hoi Sanne,

      Aangevallen is niet het juiste woord. Ik was en ben eerder vertwijfeld. De verandering die jij en ik allebei willen moet er komen. Occupy was een mooie manier geweest, het gaf me hoop, maar ze sloot zelf teveel mensen uit en stootte ze af. Het met zoveel moeite gecreëerde podium werd vrijgegeven aan de verkeerde mensen waardoor ik me eerder bedreigd voelde door Occupy dan geholpen/beschermd.
      De meesten die ik er gezien en gehoord heb boorden mijn hoop op die betere wereld eerder de grond in, dan nog meer vertrouwen in de politiek.

      Moet wel zeggen dat jij een van de weinige mensen was die me in elk geval het gevoel gaf echt iets te willen veranderen en daar ook rationeel over dacht.

      Groetjes,
      Irma

      • Dankjewel voor je reactie! Goed te horen dat ik als een rationeel wezen over ben gekomen😉
        Mijn ervaring is dat elk kamp anders is geweest. Ik herken het beeld van Occupy dat je schetst dan ook helemaal niet: ik kom zelf uit Rotterdam en ben maar één keer in Amsterdam geweest, tijdens de “Occupy-bruiloft” (veel hoopvoller kan je het niet hebben natuurlijk!). Rotterdam stond (heb ik gehoord) juist bekend om organisatie, slagvaardigheid en een naar buiten gericht kamp; voor mij heel belangrijk, want waar doe je het anders voor?
        Een aantal zeer indrukwekkende en inspirerende Amsterdamse activisten ken ik via Facebook, maar ik weet wel dat Amsterdam óók veel te maken heeft gehad met allerlei vreemde vogels die inderdaad niet direct een frisse of betrouwbare indruk maakten. Ik heb wel vaker gehoord dat Amsterdam die er niet goed uit heeft weten te filteren, of dat zelfs niet wilde om geen mensen buiten te sluiten (Rotterdam heeft dit na veel wikken en wegen wel gedaan). Echt jammer dat dat mensen met hart voor de zaak heeft weg gejaagd en dat jij er een negatief gevoel aan over gehouden hebt!

        Groetjes, Sanne

Geef een reactie

