Allemaal een Trabant!

Vandaag stond op nu.nl dat de verkoop van auto’s in ons land steeds harder achteruit gaat.  Deze maand verkochten ze 37 procent minder vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Een logisch gevolg van het bezuinigingsbeleid van de regering die u koos, zou je zeggen. Het ziet er voorlopig ook nog niet uit dat het beter gaat worden. http://www.nu.nl/data/3490724/uwv-verwacht-739000-werklozen-in-2014.html

De werklozen kunnen dan wel weer, als wederdienst voor de uitkering waar ze zelf altijd premie voor afdroegen, te werk gesteld worden. Daardoor hebben ondernemers en grote bedrijven zeer goedkope werknemers en kan de gemeente de groenvoorziening en dergelijke voor nop laten doen door de dwangarbeiders en zo miljoenen besparen.werken_met_behoud_van_uitkering

Maar even terug naar de auto’s. Zijn die niet gewoon te duur? Ik weet wel een oplossing: aanbesteden!

Immers aanbestedingen zijn volgens deze regering, maar ook de neo-liberale EU, de oplossing.

Een goed doorlopen aanbestedingtraject levert voordelen op:

  • Het biedt ondernemers een eerlijke kans en volop mogelijkheden om nieuwe afnemers te vinden;
  • Door een gezonde marktwerking en een efficiënt inkoopmanagement kunnen opdrachtgevers aanzienlijk besparen op hun inkoopkosten;
  • Geschillen worden voorkomen door heldere informatie rond een aanbestedingsprocedure.
  • Een volledig en overzichtelijk aanbestedingsdossier.

Marktwerking moet en aanbesteden is eerlijk en goedkoop voor de burgers. Toch? De gevolgen van marktwerking in het openbaar vervoer zijn, net als in andere sectoren zoals bijvoorbeeld de gezondheidszorg, aanleiding voor maatschappelijke discussies. Marktwerking is geen doel op zich, maar een middel om een goede publieke dienstverlening beschikbaar en betaalbaar te houden.

trabant-database-250x145Wanneer we dan allemaal aanbesteden voor een auto dan krijgen we allemaal de goedkoopste, een Trabant. Iedereen dezelfde en wanneer de overheid slim is laten ze die maken door de bovengenoemde dwangarbeiders. Wat zegt u? Niet slim? Oost-Duitse toestanden?trabant

De vraag doet zich steeds vaker voor of de huidige wijze van aanbesteding wel zo slim is. En of er mogelijkheden zijn om de nadelen van aanbestedingen in de huidige praktijk te ondervangen. Mede naar aanleiding van de aanbesteding van een groot aantal concessies zijn er discussies gevoerd over de nadelige gevolgen van de huidige wijze van aanbesteding en of er mogelijke verbeterpunten zijn voor toekomstige aanbestedingen. Er gaan namelijk nogal wat zaken fout. Het evenwicht tussen markt en regie wordt niet altijd voldoende gevoerd met het oog op risico-verdelingverdelingsvraagstukken.
http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/nieuws/foute-aanbesteding-kost-kadaster-10-miljoen.3519485.lynkx

http://www.inkopers-cafe.nl/artikelen/11052-foute-aanbesteding-kost-culemborg-ton/

http://www.pianoo.nl/regelgeving/jurisprudentie/selectie-gunning/abnormaal-lage-inschrijving

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1312666/2007/08/03/Ook-Kamer-zat-fout-met-aanbesteding.dhtml

http://www.erasmuscmdz.nl/_erasmuscmdz/docs/publicaties/64/thesis%20Joke%20Ellenkamp.pdf

Marktwerking en ondernemerschap zijn diep in onze samenleving verankerd. Marktwerking is ook een ingrijpende ontwikkeling voor de gezondheidszorg. Het is van belang dat zorgaanbieders het sturingsmechanisme van marktwerking leren hanteren. Daarbij is het eveneens noodzakelijk de specifieke kenmerken van de gezondheidszorgmarkt zoals betaalbaarheid, toegankelijkheid en kwaliteit in beeld te houden in het licht van marktwerking en deze kritisch te volgen. Aanbesteden is een voorbeeld van marktwerking. Alhoewel als fenomeen niet nieuw in onze samenleving, krijgt deze wijze van opdrachtverkrijging steeds meer invloed, mede door de Europese regelgeving. Dit is ook aan de gezondheidszorg niet ongemerkt voorbijgegaan. De komst van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning per januari 2007, waarbij de huishoudelijke verzorging in veel gevallen is aanbesteed door de gemeenten, heeft veel in beweging gezet op het gebied van marktwerking en zorg. En de gevolgen voelen zieken, gehandicapten en bejaarden iedere dag. Ook de zekerheid van zorg is weggenomen.

fyraDan de aanbestedingen zoals de Fyra. Iedereen weet waar ik het over heb denk ik. Wat een ramp. Miljoenen voor een trein die het niet doet. In 2004 bleven bij de laatste verkiezingsronde voor de aanbesteding van hogesnelheidstrein voor het traject Amsterdam – Rotterdam – Brussel 2 kandidaten over. Het ervaren Alstom uit Frankrijk, bekend van onder meer de TGV, en het Italiaanse AnsaldoBreda. Uiteindelijk lijkt de keuze voor de Italiaanse V250 er vooral een met het oog op de kosten te zijn geweest. De treinen van Alstom waren per stel 10 tot 15 miljoen euro duurder. Bovendien werd het niet nodig geacht om treinen aan te schaffen die harder konden rijden dan 250 kilometer per uur, omdat hogere snelheden op de relatief korte afstanden in Nederland onvoldoende winst opleveren. En nu wil Dijsselbloem ook nog niet dat we het project stopzetten. http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/03/dijsselbloem-ligt-dwars-bij-stopzetten-fyra/

Iedere huisvrouw weet dat goedkoop duurkoop is. Wanneer je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten zal meestal blijken dat er een addertje onder het gras zit…..om maar eens wat Oud-Hollandse spreuken er in te gooien.goedkoop is duur koop

Wanneer overheden bij het besteden van het geld nu eens te werk gingen zoals mensen met een huishoudboekje, dan zouden we met zijn allen een betere kwaliteit van zorg, OV, energie, etc. hebben en wellicht nog goedkoper uit zijn ook!

Een Trabant is dan misschien wel goedkoop, maar ook onderhavig aan veel onderhoud, milieuonvriendelijk, etc. Bovendien stelt ieder mens andere eisen aan zijn/haar auto. Laten we dus stoppen met die EU aanbestedingen, gemeentelijke aanbestedingen en weer gewoon kijken naar de verhouding tussen kwaliteit en kosten…… doe ik ook als ik een koelkast/stofzuiger/fiets/etc. koop.

Vreemd eigenlijk dat we juist door het neo-liberale beleid van Europa weer zullen aanbelanden bij 1 keuze en goedkope, slechte kwaliteit dat zij juist altijd socialistisch Oost-Duitsland verweten.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s