Goede doelen Filipijnen

“Met een blok in de maag steeds naar de beelden van Filipijnen aan het kijken. Mocht u het kunnen missen, geef dan aan giro 555! SK”

Dat schreef Simon Keizer vanmorgen op de Facebookpagina van Nick en Simon. Een nobel iets. Nick en Simon zetten zich geregeld in voor goede doelen. Nederlandse-Spoorwegen-NS-Nick-en-Simon-4-2000x2000

2 uur later plaatste Simon dit bericht:

“Lieve allen,

kritiek laat ik over het algemeen redelijk snel van me afglijden, maar van de reacties op mijn laatste goedbedoelde ‘post’ schrik ik toch wel. In een opwelling van intens medelijden met de Filipijnse bevolking postte ik een verzoek of mensen die het kunnen missen wellicht zouden willen storten op giro555. Vervolgens krijg ik een spervuur aan verwijten. Aangezien ik er wakker van lig, heb ik alle tijd om mijn post daarom in ruimere bewoordingen toe te lichten.

Ik heb van huis uit meegekregen om mensen in nood te helpen, en om zelf om hulp te vragen als je zelf in nood zit, op welke manier dan ook. Ik schreef dan ook bewust in mijn post “mocht u het kunnen missen”, omdat ik weet dat velen het niét kunnen missen. Mensen met grote financiële problemen in Nederland zelf. Ook aan dié mensen moet worden gedacht. Ook zij hebben hulp nodig. Maar ook gehandicapten hebben hulp nodig, ook de ouderenzorg heeft hulp nodig, ook kinderen in onderontwikkelde landen hebben hulp nodig op het gebied van onderwijs, schoon drinkwater of aidsbestrijding. En deze lijst kan oneindig lang worden. En nee, per individu kan men niet op ál die vlakken elke keer maar weer (financiële) hulp bieden. Het is aan ieder voor zich óf, en mits het tot de mogelijkheden behoort, hoe men daar een balans in vindt. Het ligt er natuurlijk net aan waar voor uzelf de prioriteit ligt.

Maar nu, lieve mensen, is dit de meest actuele mensonterende gebeurtenis die je hart doet verscheuren! Vandaar mijn post. En laat ik eerlijk zijn, ook ik weet niet of uw gift in zijn geheel daadwerkelijk aan komt, of het wordt gebruikt voor bouw van opvangcentra, of voor opbouw van (zieken)huizen, salaris van hulptroepen, of gebruikt wordt voor drink- en voedselvoorzieningen, of dat er stiekem een strijkstok systeem achter schuilt. Daar durf ik niets over te zeggen. Maar één ding is zeker; van niets doen, wordt niemand beter.

Verder respecteer ik een ieders onderbouwde mening. Voelt u zich vooral niét aangesproken als u zelf hulpbehoevende bent. Beschouw de post daarom niet als een opdracht, slechts als een verzoek. Wie goed doet, goed ontmoet

SK”

Filipijnen filipijnen2 Filipijnen3

Eerlijk gezegd heb ik er weinig meer aan toe te voegen. Het onfatsoen en egoisme in de reacties en de onbeschoftheid naar de bedoelingen van goede doelen en deze zanger zijn stuitend.

Geef aub aan giro 555 als u dat kunt en bedenk u dat hoe slecht u het ook heeft, deze mensen hebben echt alles verloren!

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder De wereld, Nederland

Geef een reactie

